Komentovaná prohlídka Let let 1968 – 2018
Akce se konala v Kafaře
Tento pátek budete mít jednu s posledních možností prohlédnout si výstavu složenou z Novoročenek, které nám byli laskavě zapůjčeny z archivu Jiřího Valocha, který nyní náleží Moravské galerii.
Něco mezi komentovanou prohlídkou a debatou nad konceptuálním uměním a mailing artem.
Umělecké novoročenky mající společné východisko v českém konceptuálním umění. Jejich společným základem je snaha o trefné vystižení ideje – myšlenky, často za využití významové zkratky prostřednictvím humoru či poetické metafory. V minulosti byli předmětem demokratické směny, přátelského obdarování i sběratelské aktivity.
Prohlídky se zúčastní kurátorka výstavy Jana Písaříková a významný český umělec a pedagog Petr Lysáček
Jana Písaříková
Od roku 2014 působí jako kurátorka současného umění v Moravské galerii v Brně, kde má mimo jiné na starosti agendu archivu a sbírky Jiřího Valocha. V roce 2015 se v této instituci podílela na přípravě nové stálé expozice ART IS HERE: Nové umění po roce 1945 (společně s Ondřejem Chrobákem a Petrem Ingerlem). Dlouhodobě spolupracuje s Galerií města Blanska.
Ve své teoretické a kurátorské praxi se soustředí na oblast konceptuálního umění od 70. let po současnost, dále na problematiku dokumentace a výstavní prezentace akčního umění. Vystudovala obor Teorie interaktivních umění na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity.
Petr Lysáček
Petr Lysáček patří mezi významné české umělce, kteří nastupovali na výtvarnou scénu v 90. letech 20. století. Ve své práci využívá širokou škálu médií (z nichž některá mísí dohromady): instalace, objekt, fotografie, malba, video, performance. Upozornil na sebe již v době studií na AVU, kdy se výrazně zapojil do výtvarného dění coby člen skupiny Pondělí (založena 1989). Tvorba jednotlivých členů skupiny měla některé společné prvky, mimo jiné smysl pro odstup, ironii a humor apod. To z díla některých umělců skupiny později vymizelo. Dílo Petra Lysáčka si naopak tento charakter udrželo i nadále. Lysáček v současnosti žije v Praze, ale dlouhá léta po studiích pobýval v rodné Ostravě a tamní scénu velmi ovlivnil (společně s Jiřím Surůvkou). Spolu s dalšími umělci v Ostravě zorganizoval řadu kontroverzních akcí, mimo jiné festival akčního umění Malamut, který se stal nejdůležitější přehlídkou tohoto typu umění na české výtvarné scéně (1994-1998). Petr Lysáček je od roku 1994 vedoucím ateliéru intermediálních forem na katedře výtvarné tvorby Ostravské university, kam nyní z Prahy pravidelně dojíždí.